Welke situaties leveren een frauderisico's bij inkoop?

Een slechte administratieve organisatie en dito interne beheersing kunnen frauderisico’s opleveren. ‘Rode vlaggen’ bij de inkoop zijn:
  • Het ontbreken van een inkoop- en aanbestedingsbeleid;
  • Geen inkoopbegroting;
  • Het ontbreken van een naam-nummercontrole;
  • Geen functiescheiding tussen het muteren in het crediteurenstambestand en het verwerken van inkoopfacturen in de crediteurenadministratie;
  • Medewerkers van de financiële administratie die zowel facturen kunnen boeken, als de mogelijkheid hebben om bankrekeningnummers van crediteuren aan te passen;
  • Een inkoper die jarenlang zegt dat hij bij zijn vorige baas forse 'personeelskortingen' krijgt en die ook op zouden gaan voor zijn huidige werkgever;
  • Nota’s van een bedrijf dat niet (meer) bestaat; het KvK-nummer ontbreekt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 212 vragen en antwoorden over Administratieve organisatie.