Wat moet de administratie vermelden over intracommunautaire transacties?

Intracommunautaire transacties zijn alle transacties waarbij goederen (= lichamelijke zaken) worden vervoerd van het grondgebied van het ene EU-land naar het grondgebied van een ander EU-land. Levert een Nederlandse ondernemer bijvoorbeeld goederen aan een ondernemer in een ander EU-land, dan geldt in beginsel het nultarief (intracommunautaire levering). In dat geval moet de ondernemer in zijn administratie beschikken over het (geldige) BTW-nummer van zijn afnemer en ‘boeken en bescheiden’ waaruit is af te leiden dat de verkochte goederen ook daadwerkelijk naar de andere EU-Lidstaat zijn vervoerd. Bij ‘boeken en bescheiden’ moet worden gedacht aan de CMR transportdocumenten, kopieën van de facturen die op de transactie betrekking hebben alsmede overige correspondentie met de afnemer, pakbonnen, kopiefacturen waarop voor ontvangst is getekend en bijvoorbeeld een verklaring van aflevering van de vervoersonderneming. De lijst van stukken die het transport aantonen is niet-limitatief.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 372 vragen en antwoorden over BTW.