Wat moet de administratie vermelden over ontvangen facturen?

De ondernemer moet in zijn administratie de volgende gegevens bijhouden:
  • dagtekening en nummer (ontvangen facturen moeten doorlopend genummerd worden);
  • naam en adres van de ondernemer die de levering / dienst verricht heeft;
  • omschrijving van het ingekochte goed / de ingekochte dienst;
  • prijs exclusief BTW;
  • BTW-bedrag.
Voor wat betreft de inkomende facturen kan het houden van aantekeningen beperkt blijven tot het boeken van de vergoeding en het bedrag van de BTW dat op de factuur in rekening is gebracht. Voorwaarde is dat bij de boeking van de factuur in de administratie een nummer of een ander kenmerk wordt opgenomen aan de hand waarvan de bij een boeking behorende factuur op eenvoudige wijze is terug te vinden en omgekeerd bij een factuur de betreffende boeking kan worden gevonden. De inkoopfacturen hoeven dan niet doorlopend te worden genummerd. De facturen moeten uiteraard wel alle voorgeschreven gegevens bevatten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 372 vragen en antwoorden over BTW.