Hoe werkt de inschrijving in het UBO-register?

Het Nederlandse UBO-register is op 27 september 2020 open gegaan. Ondernemingen en organisaties die al in het Handelsregister staan hebben tot 27 maart 2022 de tijd om een uiteindelijk belanghebbende (UBO) in te schrijven. Bestaande ondernemingen en organisaties kunnen online registeren, maar ook via een papieren formulier of via de notaris. De inschrijving van de gegevens zelf is gratis. Nieuwe inschrijvers moeten direct bij inschrijving een UBO opgeven. Ook kunnen zij de UBO-opgave niet online doen. Dit is onderdeel van de inschrijving in het Handelsregister, en dat kan alleen persoonlijk.
De UBO moet meerdere gegevens opgeven, zoals naam, geboortedatum en de omvang van het belang. En daarnaast documenten die de gegevens onderbouwen, zoals een uittreksel uit het aandeelhoudersregister van een bv. Een deel van deze gegevens is openbaar. Na het aanvragen van een toegangscode kan iedereen tegen betaling een uittreksel opvragen van het UBO-register. Een deel van de gegevens, zoals het adres en het BSN-nummer, is alleen in te zien door bevoegde instanties.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 304 vragen en antwoorden over Effecten.