Wanneer is crowdfunding interessant?

Bij crowdfunding wordt een beroep gedaan op potentiële investeerders of donateurs die positief staan ten opzichte van uw product of dienst. Vaak zijn dit klanten, vrienden of familie. Zij verwachten uiteraard wel een tegenprestatie. Crowdfunding biedt een breed scala aan financieringsvormen die ieder zo hun eigen succesfactoren en risico’s met zich meebrengen. De verschillende vormen zijn in de basis dan ook wezenlijk anders. Zo zijn er vormen die vergelijkbaar zijn met een lening van een bank, een investering voor aandelen, een donatie of voorraadfinanciering.
Over het algemeen richt crowdfunding zich op investeringen tot € 500.000. Daarbij geldt: zet liever te laag dan te hoog in. Wanneer het doelbedrag namelijk niet wordt gehaald, moet het bedrag bij de meeste crowdfundingplatforms worden teruggestort. Naast het feit dat de financiering niet doorgaat is er dan mogelijk reputatieschade.
Een veelgebruikte vuistregel is dat de leningsvariant – ook wel crowdlending genoemd – pas een haalbaar alternatief wordt wanneer een bedrijf ouder is dan twee jaar én winst maakt. De meeste platformen die deze variant aanbieden eisen hoofdelijke aansprakelijkheid. In het geval dat het onverhoopt misgaat, bent u dus verplicht om uit eigen middelen de lening aan de crowd terug te betalen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 250 vragen en antwoorden over Financiering.