Hoe kan een klacht worden ingediend tegen een accountant(skantoor)?

De meeste accountantskantoren beschikken over een eigen klachtenregeling. De procedure van de klachtbehandeling is afhankelijk van de inhoud van de klachtenregeling van het accountantskantoor. De klachtenregeling wordt in de meeste gevallen op de website van het kantoor gepubliceerd. Als het accountantskantoor geen eigen klachtenregeling heeft of de klager wil om bepaalde redenen zijn klacht liever niet bij het accountantskantoor in kwestie indienen, dan kan de de klacht aan de Klachtencommissie NBA worden voorgelegd. Kiest een ondernemer voor klachtbehandeling door het accountantskantoor, dan kan deze zich naderhand niet meer wenden tot de Klachtencommissie NBA.
Mocht de klager niet tevreden zijn over de manier waarop de klacht is afgehandeld, dan kan de de klacht nog wel bij de Accountantskamer worden neergelegd. Constateert een ondernemer dat een accountant in strijd met de wet- en regelgeving handelt, dan is het ook mogelijk om een klacht indienen bij de Accountantskamer. De Accountantskamer behandelt klachten over het beroepsmatig handelen van een accountant en behartigt het belang van een goede uitoefening van het accountantsberoep.
De verjaringstermijn voor een klacht bij de accountantskamer bedraagt per juli 2018 tien jaar (tot dan drie jaar). De termijn is verlengd omdat het soms lang duurt voordat financiële fraude of misleiding aan het licht komt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 208 vragen en antwoorden over Jaarrekening.