Zijn bonussen altijd noodzakelijk?

Bonussen zijn vaak helemaal niet nodig om een doel te bereiken. Uit promotieonderzoek van Bianca Groen van de Universiteit Twente blijkt bijvoorbeeld dat medewerkers hun prestaties op het werk kunnen verbeteren door samen met hun leidinggevenden prestatie-indicatoren te ontwikkelen. Uit haar onderzoek blijkt dat zowel medewerkers als leidinggevenden de kwaliteit van samen ontwikkelde prestatie-indicatoren hoger vinden. Dit komt mede doordat medewerkers hun eigen ideeën terugzien in de prestatie-indicatoren. Ook leidinggevenden zijn blij met deze invloed, want zo wordt de specifieke kennis van medewerkers over hun werk beter benut.
Kwalitatief goede prestatie-indicatoren stellen medewerkers beter in staat om goed te presteren. De indicatoren maken inzichtelijk waar de meeste verbetering mogelijk is. ‘Ze helpen prioriteiten te stellen, waardoor je meer of beter werk kunt afleveren tegen dezelfde inspanning,’ zegt Groen.
Hoe beter de kwaliteit van de prestatie-indicatoren, hoe beter ze ingezet kunnen worden als basis voor beoordeling en beloning van medewerkers. Overigens blijken dergelijke beloningen niet noodzakelijk te leiden tot betere prestaties. Het onderzoek van Groen vond geen verband tussen prestaties en concrete beloningen, zoals bijvoorbeeld bonussen, salarisverhoging en promotie. Voor niet-concrete beloningen zoals discussies en complimenten was dit verband er wel.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 247 vragen en antwoorden over Belonen & Beoordelen.