Wat zijn valkuilen bij het beoordelen van competenties?

Bij het beoordelen van competenties is het van belang dat degene die de beoordeling uitvoert ook daadwerkelijk in staat is het gedrag van de medewerker te zien. Een leidinggevende die zijn medewerkers zelf niet regelmatig aan het werk ziet is minder goed in staat vast te stellen of het gewenste gedrag ook door de medewerker vertoond wordt. Het voeren van een gesprek over competenties is dan een stuk lastiger. Het werkt het beste als beide partijen met voorbeelden kunnen komen over hoe de medewerker taken uitvoert. Een tweede aandachtspunt is de wijze waarop het waargenomen gedrag wordt geïnterpreteerd. Een medewerker die een bureau vol stapels met werk heeft liggen kan de indruk wekken de boel niet op orde te hebben. Maar het kan ook zijn dat deze persoon juist precies weet waar wat ligt in welke stapel en dat hij het fijn vindt alles onder handbereik te hebben.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Competentiemanagement.