Wat komt aan bod in een POP-gesprek?

In een POP-gesprek bespreek je:
  • Wat wil de medewerker bereiken en wat kan hij of dient hij te ontwikkelen?
  • Wat wil de organisatie bereiken en hoe kan deze de medewerker helpen ontwikkelen
  • Wat is het verschil tussen de aanwezige en gewenste competenties, zowel vanuit het oogpunt van de organisatie als vanuit het oogpunt van de medewerker?
  • Welk soort ontwikkelactiviteiten kan de medewerker ondernemen?
  • Wat zijn de randvoorwaarden om de gewenste competentieontwikkeling te laten slagen?
  • Hoe gaan we de ontwikkeling evalueren?
  • Wie is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een medewerker?
De medewerker zelf blijft altijd degene die eerst-verantwoordelijke is voor de eigen ontwikkeling. De leidinggevende kan hierin een faciliterende rol spelen. Zoals meedenken over hoe bepaalde competenties verder ontwikkeld kunnen worden, aanspreken op gemaakte ontwikkelafspraken, het beschikbaar stellen van budget indien nodig etc.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Competentiemanagement.