Hoe is het uurtarief van een zzp'er te verhogen?

De meeste zzp'ers die hun omzet willen verhogen kunnen óf meer gaan werken óf hun uurtarief verhogen. Dit laatste is makkelijker gezegd dan gedaan, want er is vaak tegelijkertijd de angst om klanten kwijt te raken. Velen passen hun tarief jarenlang niet aan, terwijl werknemers in loondienst wel inflatiecorrectie en/of loonsverhoging ontvangen. Als het verdienmodel is gebaseerd op declarabele uren is de mogelijkheid om (nog) meer te gaan werken echter gemaximeerd. Dan is de enige manier om de omzet te vergroten de verhoging van het uurtarief. Daarmee staat de zzp'er in zijn recht als hij in de afgelopen jaren meer ervaring heeft opgedaan, cursussen gevolgd en daardoor meer kwaliteit is gaan leveren. Dit is te realiseren door een aantal maatregelen:
  1. Onderhandel - Het meest eenvoudig is een (hoger) uurtarief bekend te maken bij een nieuwe opdrachtgever. Bij  huidige opdrachtgevers ligt het iets gecompliceerder. Ga een open gesprek aan waarin u beargumenteert waarom u uw uurtarief verhoogt. Benadruk in alle onderhandelingen uw toegevoegde waarde: opleiding, specialisme, ervaring en kwaliteit;
  2. Benut uw toegevoegde waarde - Het uitgangspunt van een toegevoegde waarde is dat de klant of opdrachtgever een probleem of een behoefte heeft en u dat gaat oplossen met uw dienst of product. Bepaal deze waarde aan de hand van opleiding, ervaring en specialisme. In een markt met veel concurrentie, heeft u niet veel te kiezen en is doorgaans niet veel marge met betrekking tot het uurtarief. Zorg daarom dat u iets kunt wat anderen niet kunnen of dat u een unieke combinatie van diensten levert. Ga na wat uw unique selling point (USP) is dat u beter, groter en anders maakt dan de concurrentie. Probeer daarbij verder te kijken dan de prijsbepaling, kwaliteit en klantenservice;
  3. Weet hoe de markt in elkaar zit - Los van de toegevoegde waarde zijn de onderhandelingen uiteraard ook afhankelijk van de markt waarin u werkzaam bent. Weet hoe uw branche in elkaar steekt en welke tarieven de concurrenten hanteren. Specialisten in een branche kunnen een hoog tarief vragen. Bent u een van de vele gelijksoortige aanbieders, dan ligt een prijzenslag op de loer en zult u zich met uw eigen toegevoegde waarde moeten onderscheiden. Overtuig de opdrachtgevers dat ze u inhuren vanwege uw kwaliteiten en dat daar hoort een fatsoenlijke prijs tegenover staat.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 234 vragen en antwoorden over Flexibele arbeidsrelaties.