Wat is de aanleiding om een exitgesprek te voeren?

Exitinterviews zijn terug van weggeweest. Werden zij eerst gevoerd om allerlei operationele zaken af te ronden, nu is eerder het doel vertrekredenen te achterhalen om zo te voorkomen dat te veel of bepaalde medewerkers ('high potentials') de organisatie te snel verlaten.
Het is als dweilen met de kraan open wanneer met moeite aangetrokken medewerkers kort na hun indiensttreding door de achterdeur de organisatie verlaten. Steeds meer organisaties doen hun achterdeur op slot en beperken de uitstroom door medewerkers ontwikkelruimte, -tijd en -budget te geven. Verder zetten zij de uitkomsten van medewerkersbetrokkenheidsonderzoeken om in acties die het werkplezier van hun medewerkers verder vergroten. Een andere bron van informatie om het ongewenste verloop verder in te dammen, is het exitgesprek. Een exitgesprek draagt niet alleen bij aan een fatsoenlijke afsluiting van een dienstverband, het levert vaak ook waardevolle informatie op over de redenen van een vertrek. Hierdoor kunnen maatregelen genomen worden om de vertrekredenen (bronnen van onvrede) voor andere medewerkers weg te nemen. De kosten van het ongewenste personeelsverloop zullen dalen. Tot slot wordt wellicht negatieve publiciteit over de organisatie voorkomen als de vertrekkende medewerker de gelegenheid krijgt om een beetje zijn hart te luchten. Hij kan zelfs een ambassadeur op de arbeidsmarkt worden als hij ziet dat zijn eerlijkheid over z’n vertrekredenen tot acties leiden om deze redenen weg te nemen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.