Wat is goede structuur voor het beoordelingsgesprek?

De leidinggevende deelt aan het begin van het gesprek het eindoordeel mede en licht aan de hand van het formulier de beoordeling toe. In het gesprek zijn de volgende stappen te onderscheiden:
  1. Opening - De leidinggevende opent het gesprek met het D.A.T.-principe (Doel, Agenda, Tijd). De agenda is kort: het eindoordeel en de toelichting hierop.
  2. Eindoordeel - Direct na de opening deelt de leidinggevende het eindoordeel mede. Als het eindoordeel positief is, is voor de rest van het gesprek de toon op een positieve manier gezet. Als het eindoordeel negatief is, is er voldoende tijd om reacties op te vangen. Hoewel het nooit een verrassing is, kan de uitkomst van een beoordeling voor de medewerker wel een teleurstelling (slecht nieuws) zijn. Dit is dan ook de reden dat de medewerker het beoordelingsformulier voor ‘Gezien’ tekent. Vaak is er op het beoordelingsformulier ruimte waar de medewerker schriftelijk zijn reactie op de beoordeling kwijt kan.
  3. Toelichting op de beoordeling - Aan de hand van de geformuleerde (output)doelstellingen en de competenties licht de leidinggevende de beoordeling toe. Hoewel een meer eenzijdig gesprek, is het enerzijds zeker niet de bedoeling dat de medewerker alles zwijgend aanhoort. Anderzijds, blijft de leidinggevende bij discussie/onenigheid bij zijn oordeel. Een beoordelingsgesprek is immers géén onderhandelingsgesprek.
  4. Afronding - De leidinggevende rondt het gesprek af. Op basis van de uitkomsten van de beoordeling worden afspraken gemaakt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.