Waarom is het belangrijk dat leidinggevenden het hele jaar Duidelijk Open en Eerlijk Feedback geven?

Veel leidinggevenden ontbreekt het aan lef om gedurende het jaar de medewerker Duidelijk, Open en Eerlijk (DOE) feedback te geven. Zij zien het beoordelingsgesprek als een beleefdheidsritueel en bedekken het slechte functioneren van hun medewerker met de mantel der liefde. Een hele kwalijke zaak. De medewerker hoort niets van zijn leidinggevende en denkt, onder het mom van 'geen bericht, goed bericht', dat hij goed functioneert. Omdat dit niet het geval is, wordt hem de kans ontnomen zijn presteren te verbeteren. Beter en ook eerlijker is het als de leidinggevende het onvoldoende functioneren benoemt, met de medewerker op zoek gaat naar de reden(en) en hier ontwikkelafspraken over maakt. Het kan dan zo maar zijn dat bij de medewerker het kwartje valt en dat hij beter gaat presteren. Medewerker blij, hij is zijn leidinggevende waarschijnlijk nog eeuwig dankbaar (!) en de leidinggevende heeft een gemotiveerde, zich ontwikkelende en goed presterende medewerker. Een win-winsituatie, soms moet je snoeien om te kunnen groeien.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.