Wat bespreekt een leidinggevende met een medewerker met een van de norm afwijkend verzuimpatroon?

Het is belangrijk dat uw medewerkers begrijpen dat u niet op zoek bent naar een 'schuldige', of dat u de werknemer ter verantwoording roept. U wilt een oplossing vinden voor de problemen van de werknemer, en vraagt hem u daarbij te helpen. De opbouw van een dergelijk gesprek kan als volgt zijn:
  1. De medewerker (met behulp van de verzuimkaart) heel 'feitelijk' informeren over zijn verzuim en over de ongewenste gevolgen hiervan voor de afdeling. De leidinggevende treedt hier duidelijk en assertief op;
  2. De medewerker laten reageren;
  3. Inventarisatie (door beiden) van knelpunten;
  4. Bedenken van oplossingen;
  5. Maken van controleerbare afspraken maken voor de toekomst.
De laatste stap wordt in de praktijk vaak vergeten, waardoor een verzuimgesprek weinig zin heeft. Zeker met zwarte en grijze verzuimers is het noodzakelijk ijkmomenten in de nabije toekomst af te spreken en de afspraken schriftelijk vast te leggen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.