Waarom is het belangrijk dat een leidinggevende een kort gesprek voert als de medewerkers zich weer beter melden?

Bij zijn terugkomst voert de leidinggevende met de medewerker een terugkomgesprek. Ook bij kortdurend verzuim is een gesprek belangrijk, al is het maar een paar minuten. Op zijn minst kan de leidinggevende zeggen: 'Fijn dat je er weer bent!'. Als de teruggekeerde medewerker onopgemerkt weer gaat werken, staat de deur voor toekomstig verzuim wagenwijd open ('ze hebben mij zeker niet gemist…'). Verder moet het voor iemand die ziek is geweest gemakkelijk worden gemaakt het werk te hervatten.
Aandachtspunten in zo'n terugkeergesprek zijn:
  • Kan de werknemer het werk alweer aan? (wellicht in aangepaste vorm);
  • Veranderingen in de afgelopen periode;
  • Eventuele vragen en/of belemmeringen;
  • Informeren van directe collega's in verband met het eventueel overdragen van overgenomen werkzaamheden en/of het opnieuw inzetten van de collega bij het realiseren van taken;
  • Vertel dat de medewerker op je kan terugvallen ('als het moeilijk gaat, kom je maar langs').
Bij langdurig verzuim vraagt een terugkeer- of re-integratiegesprek meer tijd, met name om de afspraken uit de plan van aanpak (bijvoorbeeld aanpassingen op het werk, sociaal-medische interventies) om te zetten in concrete afspraken, bijvoorbeeld over werk- en werktijden (deeltaken, dagen of dagdelen voor welke termijn), over introductie, inwerken en evalueren.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.