Wat bespreekt een leidinggevende met zijn zieke medewerker bij een (telefonische) ziekmelding?

Een medewerker meldt zich voor een bepaald tijdstip bij zijn leidinggevende arbeidsongeschikt en vraagt verzuimverlof aan. Een medewerker die zich bij de afdeling HR kan en mag ziekmelden, ervaart veel minder belemmering om zich ziek te melden. Vaak weet  de leidinggevende dan niet, of te laat, wat er met de afwezige medewerker aan de hand is. Ook kan daardoor de dagplanning in het gedrang komen, is niet bekend of er afspraken verzet moeten worden of dat werk door anderen overgenomen moet worden.

Veel leidinggevenden hebben moeite met de telefonische ziekmelding.  Zij vrezen dat dit contact als controlerend en wantrouwend wordt  ervaren. Daarom heeft menig organisatie een lijst met aandachtspunten opgesteld die leidinggevenden kunnen gebruiken bij een telefonische ziekmelding. Een aantal voorbeeld vragen:
  • Hoe gaat het er mee?
  • Wat is de reden van de verzuimmelding?
  • Is er misschien een relatie tussen het verzuim en het werk?
  • Wat is de verwachting over de duur van het verzuim?
  • Is de (bedrijfs)arts of een andere behandelaar al geraadpleegd?
  • Zijn er werkafspraken waar rekening mee moet worden gehouden?
  • Weet de medewerker wat hij, ondanks zijn ziekte, nog wel kan doen?
  • Is aangepast werk of zijn aangepaste werktijden mogelijk?
  • Waar en hoe is de medewerker bereikbaar?
  • Wil de medewerker iets van zich laten horen als hij meer weet? Maar morgen is er weer contact, akkoord?
  • Bestaat de noodzaak of de wens om iets door te geven aan collega’s of klanten?
  • Sterkte en beterschap.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.