Hoe verlaag ik als leidinggevende de terugkeerdrempel?

Het is belangrijk dat de leidinggevende er voor zorgt dat medewerkers tijdens hun afwezigheid betrokken blijven en geïnformeerd worden over het reilen en zeilen binnen de afdeling en de organisatie. Naast het contact over het verloop van het herstelproces en het maken van afspraken (in verband met de Wet Verbetering Poortwachter) over een eventuele terugkeer, tonen zij vooral belangstelling voor de mens achter de medewerker. Leidinggevenden die dit nalaten en weinig belangstelling voor hun medewerkers tonen, werpen een zogenaamde terugkeerdrempel op.
Medewerkers die namelijk niets van hun leidinggevende en collega’s horen voelen zich niet gewaardeerd, hikken enorm tegen hun terugkeer aan (uit schaamte voor hun afwezigheid) en stellen deze alsmaar uit. Zij verliezen de band met het bedrijf en zijn dan vaak onnodig nog langer afwezig.
Aandacht tijdens de arbeidsongeschiktheid kan zowel schriftelijk als mondeling. Het e-mailen van notulen van het werkoverleg, het kunnen inloggen op intranaet, het toezenden van het personeelsblad, et cetera. Het is een kleine moeite en wordt vaak op prijs gesteld. Zeker als deze informatie van een persoonlijke noot is voorzien. Het is een voorwaarde aan de medewerker te vragen of hij hier prijs op stelt. Vermeldt deze (stellig) dat hij hier geen behoefte aan heeft, dan is dit wellicht een signaal dat zijn ziekteverzuim met het werk te maken heeft en dus (ook) een arbeid gerelateerde oorzaak heeft.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.