HRM via de computer, kan dat wel?

Technologie op zichzelf is neutraal, niet goed en niet slecht. De manier waarop we het gebruiken én implementeren bepaalt of de voordelen daadwerkelijk worden gerealiseerd.

Het ontwikkelen en managen van personeel blijft natuurlijk mensenwerk. Mensen zijn op zoek naar zingeving. We willen autonoom zijn, bij andere mensen horen en verbinding maken, gezien en gewaardeerd worden, onszelf ontwikkelen en ergens goed in zijn. Aandacht en oprechte betrokkenheid kan technologie ons niet geven.

Daarom kan technologie/e-HRM alleen helpen om ons werk te ondersteunen en is het nooit een doel op zich. De continue aandacht voor een persoonlijke en ‘face-to-face’ benadering kan nooit door technologie vervangen worden.

Met een doordachte aanpak kan e-HRM wel veel processen slimmer laten verlopen zodat er in organisaties hopelijk meer tijd vrijkomt voor het ondersteunen, coachen en ontwikkelen van leidinggevenden en medewerkers.

Kortom: ICT moet dus de mens dienen, niet andersom. De technologische innovatie gaat door. We moeten in gesprek blijven over de ethische kant van technologie. De uitdaging ligt in het vinden van de juiste balans, met het ‘mens-zijn’ (welzijn) van de mens als belangrijkste uitgangspunt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).