Wat zijn de mogelijkheden op het gebied van e-recruitment?

Op heel veel manieren kunnen online instrumenten het werving- en selectieproces van een organisatie ondersteunen. Enkele voorbeelden van de mogelijkheden van e-recruitment:
  • In één klik vacatures plaatsen en publiceren op verschillende jobboards en de eigen bedrijfswebsite;
  • Andere platformen zoals LinkedIn, Twitter en Facebook beheren via het eigen HR-platform, zodat je niet op verschillende plekken hoeft in te loggen;
  • Online beheren van binnengekomen sollicitaties;
  • Aanmaken en volgen van alle communicatie met de kandidaat;
  • Templates van brieven en e-mails in eigen huisstijl (bijvoorbeeld afwijzingen);
  • Een CV-database, waarin een sollicitant zijn/haar interesse in een bedrijf kan aangeven en een CV kan achterlaten;
  • Een zoek- en matchfunctie binnen de vacaturedatabase om te zoeken naar een passende vacature;
  • E-mailservice die sollicitanten op de hoogte houdt van vacatures;
  • Een rondleiding op de (toekomstige) werkplek door gebruik te maken van virtual reality;
  • Pre-selectie (beoordelen van kandidaten op basis van competenties);
  • Diverse rapportages (bv. aantal reacties per maand, kosten en aantal reacties per wervingsmedium, rendement en effectiviteit recruitmentproces);
  • Robots/ artificiële intelligentie: robots kunnen bijvoorbeeld gericht content versturen, of zelfs een selectie uit de kandidaten maken op basis van vooraf bepaalde parameters;
  • Assessment via micro-expressie: software analyseert iemands persoonlijkheid aan de hand van de micro-expressies op zijn gezicht op basis van een video waarin iemand vragen beantwoordt. 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).