Waarom komen verwachtingen van e-HRM niet altijd uit?

Soms blijkt dat het systeem is 'aangezet', maar dat het niet of onvoldoende wordt gebruikt. Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn. In de praktijk blijkt nog regelmatig dat de nadruk teveel op technologie ligt en te weinig op veranderkundige aspecten. Het kan hierbij gaan om te weinig draagvlak bij gebruikers omdat ze de voordelen van e-HRM niet zien, niet goed weten wat ze er precies mee kunnen in hun eigen werk of simpelweg omdat schermen niet gebruikersvriendelijk genoeg zijn. Ook kunnen de verwachtingen van de techniek juist te hoog liggen maar blijkt het systeem achteraf toch te weinig flexibel te zijn om aan te passen aan de eisen van de gebruikers.  
 
Het is belangrijk dat HRM een stevige rol als 'business partner' van het management heeft. Toch zijn HR-professionals niet altijd even goed op de hoogte van de mogelijkheden, voordelen en succesfactoren van e-HRM. Dit is belangrijk om een project goed voor te bereiden en uit te voeren. Een e-HRM project is niet iets om ‘erbij’ te doen maar vraagt om voldoende geld, tijd en energie van alle belanghebbenden.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).