Wat is de kern van leiderschap?

Ondanks de verschillende leiderschapsstijlen waar medewerkers behoefte aan kunnen hebben, is leiderschap in de kern hetzelfde. Deze kern kun je zien als een kader: elke medewerker heeft een kader nodig om te kunnen presteren. Met een kader wordt duidelijk aan welke verwachtingen de medewerker moet voldoen om te presteren en welke verwachtingen hij dus moet overtreffen om te excelleren. Het kader is in beginsel gelijk voor iedereen. Iedereen heeft behoefte aan een basis waarbinnen de verwachtingen van de organisatie en de leidinggevende helder zijn. Hoewel het kader gelijk is, kan de invulling per team of medewerker verschillen: voor sommige medewerkers is het kader voldoende. Andere medewerkers hebben daarnaast behoefte aan rasters binnen dat kader, aan meer gespecificeerde taken en richtlijnen. Een goed medewerkersonderzoek brengt in kaart leiderschap wordt ervaren en waar het gekozen leiderschapskader kan worden verbeterd.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 104 vragen en antwoorden over Het Medewerkersonderzoek.