Wat is het belang van klantgerichtheid?

Voor de meeste organisaties zijn klanten een cruciale factor. Zeker als de winst afhangt van de klanttevredenheid over een service of een product. Als een klant ontevreden is, heeft dat immers meteen effect op de aankoop en op de mond-tot-mondreclame. Bij klantgerichtheid kunnen je denken aan klanten van een commerciële organisaties maar ook bijvoorbeeld aan patiënten bij een ziekenhuis, of bewoners bij een gemeente. Het imago van de organisatie wordt namelijk mede bepaald door de klantgerichtheid. Naast externe klanten, hebben ook de interne klanten een bepaalde uitwerking op een organisatie. Stel dat een team te boek staat als niet klantgericht naar andere teams toe, dan verstoort dat de samenwerking, de werksfeer en de onderlinge productiviteit. Het is daarom belangrijk voor een organisatie om klantgericht te werken en goed inzicht te hebben in de verwachtingen en behoeften van de klanten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 104 vragen en antwoorden over Het Medewerkersonderzoek.