Wat verstaan we onder loyaliteit?

Het belangrijkste aspect voor loyaliteit is wederkerigheid. Als medewerkers het gevoel hebben dat de organisatie het beste met hen voor heeft, zullen zij het beste voor hebben met de organisatie. En dat houdt onder meer in dat ze hun werk goed doen en niet op zoek gaan naar een andere baan.
Vaak wordt gedacht dat het bij loyaliteit draait om het gedrag dat de medewerker naar de organisatie toont. En deels klopt dat ook. Maar net zoals respect, is loyaliteit een vorm van gedrag dat je moet verdienen. De mate van loyaliteit die medewerkers voelen, wordt dan ook voor een groot deel bepaald door het gedrag van de organisatie zelf. Als organisatie moet je laten zien, in woord en gedrag, dat je het beste voor hebt met je medewerkers. Het juiste uitgangspunt hierbij is: gelijke monniken, gelijke kappen. Medewerkers moeten er op kunnen vertrouwen dat de organisatie een eerlijke afweging maakt tussen het belang van een medewerker en haar eigen belang. Nog een belangrijk punt is de balans tussen werk en privé. Als er vanuit de organisatie weinig aandacht is voor het privéleven van medewerkers dan kan dit tot conflicten leiden. En deze conflicten hebben altijd impact op de loyaliteit – en ook op de betrokkenheid en motivatie van medewerkers. Medewerkers die naast hun werk meerdere activiteiten hebben waarbij ze zich betrokken voelen (gezin, hobby’s, sport, studie) hebben meer moeite met het vinden van de juiste balans tussen werk en privé. Als werkgever is het daarom belangrijk om begrip te tonen voor de situatie van de medewerker en deze te helpen de juiste balans te vinden. Dat is een win-winsituatie want het maakt medewerkers niet alleen loyaler, een gezonde balans tussen werk en privé maakt medewerkers ook productiever.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 104 vragen en antwoorden over Het Medewerkersonderzoek.