Wat verstaan we onder productiviteit?

De definitie van productiviteit is letterlijk ‘de voortbrengende of scheppende kracht. In het arbeidsproces wordt met productiviteit het proces bedoeld waarin inspanningen - binnen een bepaalde tijd - omgezet worden in resultaten. Verwachtingen spelen bij productiviteit een grote rol. Je kunt als medewerker in korte tijd bergen werk verzetten, maar als de resultaten niet overeenkomen met de verwachtingen van je leidinggevende of collega’s, dan zul je niet snel als productief bestempeld worden. Om als medewerker productief te kunnen zijn, is het van belang dat je weet wat er van je verwacht wordt en op welke termijn. Productiviteit is dus gerelateerd aan de gemaakte afspraken en verwachtingen over resultaten. Productiviteit binnen teams wordt getoetst aan de mening van de medewerkers zelf: zijn we met de juiste dingen bezig, doen we voldoende in de tijd die er voor staat en presteren we goed?
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 104 vragen en antwoorden over Het Medewerkersonderzoek.