Werven via recruitment games? Hoe werkt dat?

De afgelopen jaren zijn games uitgegroeid tot een heel belangrijk medium en een niet meer weg te denken onderdeel van de hedendaagse cultuur en maatschappij. Ook in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie neemt het gebruik van games als wervingsmiddel toe. Zo benadert KPMG met een Accountancy Game, een computerspel waarbij kandidaten een aantal weken meedraaien als accountant bij een virtueel bedrijf, laatste jaarstudenten Accountancy. ABN AMRO heeft met het spel ‘Join the Meeting’ tientallen toptalenten aangenomen en het brengt het bekroonde online spel ‘Roodgeld’ van de NovAA (de Nederlandse Orde van Accountants-Administratieconsulenten) op een andere wijze het beroep AA-Account onder de aandacht van scholieren. Roodgeld is een game waarin een beginnende accountant een‘zwevende post’ van 7.694 euro moet onderzoeken.Het bedrijf kan games op verschillende wijzen inzetten binnen recruitment:
  • Traffic genererenOm mensen naar de site te krijgen bijvoorbeeld als onderdeel van een virale actie.
  • De organisatie of het vak belevenDe speler ondervindt via virtual reality-achtige scenes wat het is om bij het bedrijf of in het vakgebied te werken.
  • VoorselectieDoor middel van een business game wordt de beste van de beste kandidaten geselecteerd.
Tussen bovenstaande vormen zijn weer allerlei tussenvormen te bedenken. Games zijn natuurlijk bij uitstek bedoeld voor grotere bedrijven die frequent personeel nodig hebben.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.