Hoe werkt werven via online netwerken?

Sociale netwerken/communities als Faceboook, LinkedIn en Wieowie, Xing en Schoolbank bestaan pas enkele jaren en zijn oorspronkelijk niet bedoeld voor de werving van personeel. Wel worden zij inmiddels door veel recruiters ingezet bij werving en selectie. In de ‘war of talent’ (die in sommige sectoren nog steeds woedt) gaat talent namelijk niet meer actief op zoek naar een baan, maar moet het gevonden worden. Waar vroeger op netwerkbijeenkomsten, conferenties en beurzen nieuwe contacten werden gelegd, is het nu mogelijk om via online netwerken effectiever en sneller te netwerken. Circa 40% van de Nederlandse beroepsbevolking bezoekt sociale netwerken/communities.
Een van de bekendste communities, LinkedIn, kent wereldwijd meer dan 25 miljoen profielen die sterk carrièregericht zijn en als CV’s lezen. Gebruikers moeten aanvinken dat ze openstaan voor career oportunities / carrièrekansen en ervaring leert dat slechts een enkeling deze optie uitzet, want bijna iedereen is vaak stiekem benieuwd wat zijn marktwaarde is. Wie de vink aangeeft, geeft daarmee aan dat anderen hem of haar morgen benaderen en dit wordt niet ervaren als spam.
Deze netwerken kunnen ook ingezet worden om contact te houden met vertrokken medewerkers, een netwerk van ex-werknemers dus!). Het zijn oud collega’ die hun diensten  bewezen hebben en waarvan organisaties hopen dat zij ooit nog eens terugkeren. Door met deze medewerkers contract te houden, wordt deze kans vergroot.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.