Om welke technische redenen biedt een SaaS-aanbieder niet snel maatwerk aan, of wil deze mijn maatwerk niet overnemen?

Een aanbieder neemt een grotere verantwoordelijkheid op zich dan traditionele IT-dienstverleners. Om deze verantwoordelijkheid waar te kunnen maken is het de aanbieder eraan gelegen complexiteit in haar beheertaken zoveel mogelijk te beperken. Complexiteit leidt tot hogere kosten en grotere risico's. Het voor meerdere klanten onderhouden van klantspecifiek maatwerk is in grote mate complexiteitverhogend voor de centraal beheerde IT-systemen, tenzij de applicaties hiervoor technisch goede voorzieningen bieden. In dat laatste geval zal de aanbieder tot op zekere hoogte maatwerk willen aanbieden. De aanbieder beperkt door maatwerk toe te staan, haar bewegingsvrijheid op applicatiebeheergebied. Iedere aanpassing van de centrale applicaties vereist onderzoek en mogelijk aanpassing van het door de aanbieder geaccepteerde maatwerk. Naast technische complexiteit ontstaan er ook complicaties op andere gebieden, zoals maatwerk in service level agreements en juridische afspraken rond het auteursrecht op maatwerk.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 141 vragen en antwoorden over Cloud Computing: SaaS.