Zijn er ook gespecialiseerde zoekmachines?

Om de hegemonie van marktleiders als Google te ontlopen richten sommige zoekmachines zich op een bepaald specialisatiegebied. Ook wel verticale zoekmachines genoemd. Omdat zij speciaal zijn geconfigureerd om juist voor dit gebied de beste resultaten naar boven te halen denken zij het hierop beter te doen dan algemene zoekmachines.
Een van die specialisatiegebieden is de academische wereld. Elsevier richt zich met Scopus op deze niche, waarmee zowel wetenschappelijk tijdschriften worden doorzocht, alswel de academische kennis op het internet door gebruik te maken van Scirus. Web of Science (van Thompson Isi) is een concurrent die negenduizend tijdschriften en een krantenarchief van zestig jaar doorzoekt. Google probeert met Google Scholar zelf ook een speler in deze markt te worden. De MedischeZoekmachine.nl richt zich speciaal op medische zoektermen.
Een ander specialisatiegebied voor zoekmachines zijn diensten en consumentenproducten. Voor het vinden op de Nederlandse markt van huizen bestaat Jaap.nl , voor vacatures Askjim.nl en voor auto’s Gaspedaal.nl. Het Nederlandse El Cheapo heeft zich gespecialiseerd in het vergelijken van bepaalde producten bij verschillende aanbieders. Google doet hetzelfde met Froogle.
Genealogische informatie is te vinden met Genlias.nl.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Internet.