Kan een logo worden beschermd via het modelrecht?

Merken worden vaak gezien als de enige wijze waarop logo’s beschermd kunnen worden, maar veel ondernemingen beschermen hun beeldmerken tegenwoordig ook met modelrechten, naast of soms zelfs in plaats van de merkenrechtelijke bescherming. Modelrechten hebben dus niet enkel waarde bij de bescherming van de vormgeving van producten, maar zij worden ook steeds meer gebruikt voor de bescherming van merken (brands).
Het ontwerp moet nieuw zijn en duidelijk anders ('individueel') dan reeds bestaande ontwerpen. Dit betekent dat een oude logo geen geldig RCD kan worden, tenzij de ontwerper het beeldmerk zelf heeft gepubliceerd in de 12 maanden voorafgaand aan de indieningsdatum. De eis van de individuele karakter heeft uitsluitend betrekking op het ontwerp; de betekenis van de woorden zullen niet in aanmerking worden genomen. Dit betekent bijvoorbeeld dat een logo met alleen woorden (of een woord) geschreven in een gewoon lettertype, zonder enige figuratieve elementen waarschijnlijk niet worden aanvaard als een geldig modelrecht.
De maximale beschermingsduur is 25 jaar, in tegenstelling tot een potentieel oneindige beschermingsduur van merken (afhankelijk van het gebruik en vernieuwingen).