Wat is het verschil tussen DigID en eHerkenning?

DigiD is gemaakt zodat de burger zaken kan doen met de overheid. De grootste aanjager van dit systeem is de Belastingdienst geweest. Andere overheidsdiensten hebben dit daarna overgenomen en zijn dit ook gaan gebruiken als inlogmiddel. 
Voor ondernemers was DigiD eigenlijk niet geschikt. Een ondernemer is veelal niet een natuurlijke persoon, maar een natuurlijk persoon die handelt namens een rechtspersoon. Medewerkers binnen de organisatie moeten iets doen bij de overheid. Maar niet alle medewerkers mogen hetzelfde doen. Er zijn medewerkers die zich bezighouden met belastingaangiften, maar ook andere medewerkers die bijvoorbeeld UWV-zaken regelen. Met eHerkenning zijn organisaties in staat om medewerkers aan te wijzen die namens de organisatie bepaalde zaken kunnen doen, bij specifieke overheidsdienstverleners. Een organisatie geeft een medewerker specifieke toegang voor een klein onderdeel, bijvoorbeeld voor het aanpassen van een  bankrekeningnummer bij de Belastingdienst. Dat is dan het enige wat die medewerker kan doen. Hij heeft géén toegang tot andere zaken bij de Belastingdienst óf andere overheidsdienstverleners. Daarvoor heeft hij weer een aanvullende machtiging nodig van de organisatie.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.