Hoe zijn valse of nepmails te herkennen?

Stel bij een (verdachte) mail de volgende vragen:
  1. Heeft de mail een persoonlijke aanhef?
  2. Is de mail taalkundig foutloos?
  3. Bent u klant bij het genoemde bedrijf?
  4. Is de mail verstuurd vanuit een e-mailadres van het bedrijf zelf? (@naambedrijf.nl)
  5. Kunt u op de mail reageren door een reply te sturen?
  6. Vraagt de afzender u op een link of button te klikken?
  7. Zit er een bijlage bij de mail?
  8. Heeft u volgens de mail een betalingsachterstand of openstaande boete?
  9. Vragen ze u om uw persoonsgegevens in te vullen?
  10. Heeft u volgens de mail een prijs of cadeaukaart gewonnen? 
  11. Lijkt de mail afkomstig van een winkel(keten)?
Is het antwoord op deze vragen 'nee', dan heeft u waarschijnlijk te maken met een spookfactuur (6,7, 8), een valse win-winactie (10,11), loterij- of voorschotfraude (6, 9, 10), spam (6,9,10), malware (6,7), of phishing (6,9).
Verwijst de mail naar een betrouwbare site? Plaats uw muis boven de link en bekijk welke site achter de link zit zonder te klikken (Tablet: Houd de link langer ingedrukt).
Lijkt de mail betrouwbaar, en is de boodschap niet te negeren, maar heeft u toch twijfels? Neem dan contact op met het bedrijf via de contactgegevens op de officiële site, niet het nummer uit de mail.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.