Welke specifieke informatie moet een op consumenten gerichte webwinkel extra verstrekken?

Naast algemene informatie over de identiteit van de verkoper moeten consumenten moeten over een aantal bijzondere zaken geïnformeerd worden, voordat de overeenkomst tot stand komt. Deze informatie, plus een deel van de algemene informatie, moet uiterlijk bij de aflevering per e-mail of op papier worden verstrekt. De belangrijkste informatie die op duidelijke en begrijpelijke wijze verstrekt moet worden, is:
  • Belangrijkste kenmerken van de zaak (prijs, kleur, maat...);
  • Wijze van betaling, levering, uitvoering, termijn van levering, manier waarop klachten worden afgehandeld;
  • Ontbindingsrecht (wel/niet van toepassing, voorwaarden, termijn, kosten terugzending voor eigen rekening of niet;
  • Het feit dat er een wettelijke garantie bestaat.
Indien van toepassing, moet ook de volgende informatie verstrekt worden
  • De duur van de overeenkomst;
  • De minimumduur van de verplichtingen van de klant;
  • De mogelijkheid van toegang tot buitengerechtelijke procedures voor klachten en geschillenbeslechting.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.