Wanneer is er sprake van verwarringsgevaar en dus merkinbreuk?

Daarvan is sprake als de tekens overeenstemmen en de producten soortgelijk zijn. Hierdoor kan er direct verwarringsgevaar zijn: de consument kan dan mogelijk de verschillende merken niet uit elkaar houden. Ook kan er sprake zijn van indirect verwarringsgevaar. Dit is het geval als het publiek wel de verschillen ziet, maar toch zou kunnen denken dat er een verband is tussen de merken, bijvoorbeeld dat ze van dezelfde producent zijn. Of verwarringgevaar is, is in principe een theoretische discussie: feitelijke verwarring is geen vereiste voor het vaststellen van een inbreuk, maar kan voor de rechter wel degelijk de doorslag geven. Apple kreeg niet volledig haar gelijk in de oppositie tegen het Benelux-merk Iwebhosting op basis van haar merk Iweb. Alhoewel overeenstemming tussen de merken wordt aangenomen, wordt Iweb zwak onderscheidend geacht, zodat er geen soortgelijkheid voor alle diensten wordt aangenomen. Iwebhosting blijft dan ook overeind voor reclamediensten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 133 vragen en antwoorden over Merken en handelsnamen.