Welke soorten merken zijn er?

Alle tekens die kunnen onderscheiden en grafisch kunnen worden weergegeven, kunnen een merk zijn. 
Klassieke merktekens:
  • Woordmerken: woorden, familienamen, cijfer en lettercombinaties. Denk aan Libelle, JVC, ABN AMRO, RAI, Bol.com, Heineken etc.
  • Merken in speciale schrijfwijze: woorden in een speciaal lettertype, bijvoorbeeld GAMMA, Davidoff en Coca Cola
  • Pure beeldmerken: logo’s zoals het Twitter vogeltje, het mannetje van Bol.com, het bandje van Pink Ribbon of de apostrof van Vodafone
  • Gecombineerde woord-beeldmerken: een logo met woordbestanddelen of bijvoorbeeld een label. Voorbeelden zijn eBay, BP, Nike, IKEA
Onconventionele merktekens zijn ook mogelijk, maar lastig te verkrijgen:
  • Vormmerken: 3D merken, zoals de vorm van een verpakking (WC-EEND, COCA COLA flesje maar ook parfumflessen) of de vorm van een product (de Wokkel of het poppetje van PLAYMOBIL)
  • Kleurmerken: bepaalde specifieke kleuren of kleurcombinaties zoals het zilver/blauw van Red Bull, of de kleur magenta van T-Mobile
  • Klankmerken: een muzikaal stuk, voorzover dat grafisch kan worden weergegeven, bijvoorbeeld door een notenbalk.
  • Positiemerken: de plaats van het teken is bepalend voor het merk. Denk aan een simpel teken zoals een streep op een bepaalde plaats op een product zoals een schoen, of een fles
  • Dynamische merken: tekens in veschillende verschijningsvormen (Google) of bewegende merken zoals het Pixar poppetje
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 133 vragen en antwoorden over Merken en handelsnamen.