Wat zijn richtlijnen voor de akoestiek op een werkplek?

Een goede werkplek heeft naast een goede luchtkwaliteit/thermische behaaglijkheid, een goede akoestische balans. Dit wordt gerealiseerd door een juiste akoestiek welke aansluit bij de gebruiker, de activiteit en de ruimte. Binnen een kantooromgeving is akoestiek een grote, veelal onderschatte, storingsfactor met een sterke relatie tot productiviteitsverlies en ziekteverzuim. Een slechte akoestiek geeft onder andere een verhoogd risico op de aanmaak van stresshormonen, gezondheidsklachten en slechtere concentratie.
Een akoestische verstoring, vooral verstoringen door de inhoud van het hoorbare gesprek, is een grote en onderschatte bron voor het maken van fouten en verspilt tevens de intellectuele productiviteit. Zelfs eenvoudige taken kunnen veel extra tijd in beslag nemen door verstoringen middels externe factoren, zoals geluid.
De mate van akoestische hinder die wordt ervaren is afhankelijk van het type kantoorinrichting. In kantoortuinen of separate ruimten ervaart 30% van de aanwezige gebruikers hinder, en in semi-prive (hokjes-) indelingen ervaart 50% akoestische hinder. Hierbij zijn bij de onderzochte kantoortuinen voldoende concentratieplekken beschikbaar. Deze hinder toont een directe relatie met het ziekteverzuim waarbij het aantal ziekmeldingen, in open kantoortuinen zonder concentratieplekken en kantoorruimten met hokjes-indeling, met 62% aanzienlijk hoger ligt dan bij separate ruimten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 92 vragen en antwoorden over ARBO: Gezondheid.