Moet een beeldschermbril volledig worden vergoed?

In principe wel, maar niet zomaar zondermeer. Als een werknemer die beeldschermwerk doet zijn beeldscherm met zijn eigen bril niet kan lezen, dan zal de werknemer eerst moeten laten onderzoeken of hij een beeldschermbril nodig heeft. De werkgever mag eisen stellen aan het soort opticien waar de werknemer het onderzoek laat doen, bijvoorbeeld dat dit bij een bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven aangesloten opticien gebeurt.
Als uit het onderzoek blijkt dat de werknemer een beeldschermbril nodig heeft en dat andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld zorgen voor de juiste afstand tussen ogen en beeldscherm of het voorkomen van schittering op het beeldscherm, de klachten niet kunnen verhelpen, dan moet de werkgever de glazen en het montuur vergoeden. Eventuele extra’s zoals ontspiegelde- of gekleurde glazen of een kras werende coating hoeft de werkgever niet te vergoeden. De werkgever mag bepalen welk bedrag maximaal wordt vergoed. Voor dat maximumbedrag moet de bril natuurlijk wel aangeschaft kunnen worden, maar als de werknemer per se een duur montuur wil, dan is de werkgever niet verplicht om die te vergoeden. De werkgever mag ook bepalen dat de werknemer niet elk jaar een nieuwe beeldschermbril vergoed krijgt, maar bijvoorbeeld eens in de twee- of drie jaar.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 92 vragen en antwoorden over ARBO: Gezondheid.