Waar moet ik op letten bij de aanvraag van een offerte van een arbodienst?

Hoe kiest u uit meerdere aanbieders van arbodienstverlening de juiste? Een checklist voor het aanvragen van een offerte:
  1. Een arbodienst heeft informatie over uw organisatie en medewerkers nodig om een goed onderbouwde offerte te kunnen maken.
  2. Een organisatie-omschrijving: wie bent u, wat doet u, waar staat u voor (visie, missie), werkt u regionaal, landelijk of internationaal en in welke branche?
  3. Personeelsinformatie: aantal medewerkers, type dienstverbanden, leeftijdsopbouw, opleidingsniveau(s), verhouding man/vrouw, verzuimgegevens zoals meldingsfrequentie verzuim, cijfers, langlopende verzuimdossiers en WIA-dossiers.
  4. Hoe is de verzuimbegeleiding nu ingericht? Wordt u volledig ontzorgd door een arbodienstverlener of doet u een deel zelf?
  5. Wat is uw visie op verzuim, arbo en inzetbaarheid, of wilt u juist door een arbodienst geholpen worden in het scherp krijgen van een nieuwe visie? Denkt u bijvoorbeeld meer aan een eigen regiemodel?
  6. Waarom bent u op zoek naar een nieuwe arbodienst? Bent u ontevreden over de huidige arbodienst of hebt u er nog geen en zit u met een medewerker die uitvalt en direct hulp nodig heeft?
  7. Wat verwacht u nog meer van de arbodienst behalve verzuimbegeleiding? Denk bijvoorbeeld aan medische keuringen, RI&E, Preventief Medisch Onderzoek en ondersteuning bij thema’s als vitaliteit bij oudere werknemers en duurzame inzetbaarheid.
  8. Gaat u gebruik maken van het verzuimregiesysteem van de arbodienst, of heeft u een eigen systeem en wilt u daartussen een koppeling?
  9. Hoe ziet u verzuimprotocol eruit?
  10. Welke expertise heeft u in huis? Wat kunt u zelf en wat wilt u inkopen? Wilt u verzuim en preventie onder een dak, of juist los van elkaar inkopen?
  11. Met welke providers gaat u werken? Misschien wilt u eigen providers inzetten bijvoorbeeld een fysiotherapeut.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 269 vragen en antwoorden over ARBO: Wet- en regelgeving.