Hoe kan de preventiemedewerker het beste worden ingevoerd in een onderneming?

Om de taken van preventiemedewerker goed in te voeren zijn onderstaande stappen essentieel (bij beantwoording met JA doorgaan naar de volgende stap):
  • Start met het beoordelen van de RI&E en stel de vragen: geven de beschreven risico’s volledig en betrouwbaar beeld en zijn beschrijvingen nog actueel?;
  • Stel vervolgens de vraag: ‘Past het huidige arbobeleid/plan van aanpak bij deze geconstateerde risico’s?’;
  • Maak een conceptvoorstel met daarin de taken van een preventiemedewerker maar ook welke personen of functies deze taken krijgen, welke deskundigheid en vaardigheidseisen worden gesteld, maak een functieomschrijving (taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden), de wijze waarop wordt samengewerkt met leiding, OR en werkgever, de (benodigde) tijdsbesteding;
  • Overleg goed met de OR en licht de keuzes toe;
  • Zorg dat de OR instemt met het definitieve voorstel;
  • Zorg voor goede scholing van de preventiemedewerkers;
  • Maak een communicatieplan (voorlichting) om de wijzigingen in de zorg voor arbeidsomstandigheden goed te communiceren met de medewerkers;
  • Voeg de beschrijving waarop de zorg wordt vormgegeven toe aan de RI&E.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 269 vragen en antwoorden over ARBO: Wet- en regelgeving.