Wat is de taak van de preventiemedewerker bij personeel dat op locatie arbeid verricht??

Bij niet-eigen werknemers die op locatie werken voor een bedrijf, zoals zzp’ers, heeft de preventiemedewerker een informerende rol ten opzichte van het management. Denk daarbij aan de controle op de volgende uitgangspunten:
  1. Werknemers die veel op wisselende locaties werken, moeten zelf de gevaren voor hun veiligheid en gezondheid kunnen inschatten. Zij moeten daarin zijn opgeleid;
  2. Deze werknemers krijgen de instructie die risico-inventarisatie te maken vóór zij met hun werk beginnen. Bij twijfel of het mogelijk is om het werk veilig te doen, raadplegen zij eerst andere deskundigen. Kan het werk niet veilig en gezond worden gedaan, dan mogen zij niet starten;
  3. Periodieke controle moet uitwijzen of de medewerkers zich houden aan de gegeven voorschriften;
  4. Op basis van de RI&E moet het inlenende bedrijf beoordelen of de niet-eigen werknemers de werkzaamheden alleen kunnen doen of dat er altijd meer mensen voor nodig zijn;
  5. Werknemers die alleen of in een kleine groep werken op locatie, moeten voldoende geschoold zijn om zichzelf te redden bij een calamiteit of om collega’s eerste hulp te verlenen;
  6. Ze moeten daarvoor beschikken over de nodige communicatiemiddelen;
  7. Er moeten afspraken gelden over de communicatie. De afspraak kan bijvoorbeeld luiden dat er eens in een bepaald tijdbestek telefonisch contact is. Blijft dit uit, dan is dat een reden om poolshoogte te gaan nemen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 269 vragen en antwoorden over ARBO: Wet- en regelgeving.