Welke kritieke succesfactoren gelden voor (de opzet van) een Dienstverlenings- en ActiviteitenGids?

Het juiste communicatiemiddel: Kies een middel waarvan veel gebruik wordt gemaakt. Intranet kan een geschikt medium zijn, wanneer dit voor alle onderdelen binnen de organisatie als belangrijk communicatiemiddel wordt gebruikt en het daadwerkelijk wordt gelezen. Een papierenversie is een mogelijkheid, maar vanwege de handzaamheid is een combinatie met een kleine versie in 'pocketformaat' aan te raden. Indien er sprake is van een externe doelgroep,  bijvoorbeeld. bezoekers van een zorginstelling, dient een aangepast communicatiemiddel ten opzichte van interne klanten te worden gekozen.

Uitnodigende vormgeving: Beschrijf de producten en diensten in alfabetische volgorde en niet per facilitaire subafdeling. De informatie moet eenvoudig, duidelijk en eenduidig zijn. Laat de gids toetsen bij een klantenforum op helderheid, klantvriendelijkheid en toegevoegde waarde. Maak de gids toegankelijk voor de potentiële gebruikers. De schrijftaal in de gids moet aansluiten op de cultuur in de organisatie. Gebruik geen zinnen in de lijdende vorm of de gebiedende wijs, maar spreek de lezer aan in de actieve vorm.

Afspraak = afspraak: Zorg ervoor dat de beloftes die gedaan worden op papier, ook waar gemaakt kunnen worden door de medewerkers. Vermeld in de beschrijving waar mogelijk of noodzakelijk objectief meetbare gegevens.

De aandacht trekken bij presentatie bij invoering of verbetering: Presenteer de Dienstverlenings- en ActiviteitenGids met een ludieke actie en zorg dat iedereen de gids in handen krijgt en van het bestaan afweet. Hiermee geeft de facilitaire organisatie haar visitekaartje af aan de klanten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.