Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij de aanschaf en implementatie van een FMIS?

Bij het aanschaffen van een FMIS is het van belang goed te weten waar het voor gebruikt gaat worden en hoe het gebruikt gaat worden, met andere woorden welke processen ondersteund moeten worden. Om dit mede te bepalen is het van belang te weten wat de exacte informatiebehoefte is op elk niveau in de (facilitaire) organisatie. Deze gegevens samen vormen mede de input voor het programma van eisen, dat wordt gebruikt bij de selectie en aanschaf van een FMIS. Het is ook goed om van tevoren te bepalen welke output (met name welke managementinformatie) je verwacht van het programma. Hoe ingewikkelder (meerdere gegevens aan elkaar gekoppeld) deze informatie moet zijn, hoe duurder het pakket. Daarnaast is het van belang de organisatorische randvoorwaarden (zoals kosten, doorlooptijd voor de implementatie et cetera) in kaart te brengen die van invloed en belang zijn bij de implementatie.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.