Welke inrichtingscomponenten moeten in een succesvolle kantoorinnovatie omgeving toegepast worden?

Kantoorinnovatie werkomgevingen zijn vaak opgebouwd uit verschillende componenten die elk hun eigen functie vervullen. Welke aspecten van belang zijn in welke situatie is niet algemeen te zeggen. Men moet oppassen geen standaard oplossing te willen toepassen in niet standaard situaties .
Per gebouw, per organisatie onderdeel en soms per groepje of individuele persoon dient gekeken te worden welke behoeften en mogelijkheden er ondersteund zouden moeten worden. Dat er uiteindelijk een optelsom aan variëteiten naar boven komt die gelijkenis vertoont met andere locaties en organisaties is heel goed mogelijk, uiteindelijk faciliteren we mensen en die hebben hun overeenkomsten. Uiteindelijk zal het bureau als werkplek niet verdwijnen en ook een vergaderkamer met ovale tafel en royale vergaderstoelen zullen in de meeste kantoren een plekje krijgen. Verder zijn informele (koffie) hoekjes op veel plekken wenselijk en zo ook een royaal aanbod aan sta-tafels (voorzien van een voetensteun, heel belangrijk!).
In een Combi-kantoor of activiteiten gerelateerde werkomgeving zijn er meer varianten te vinden, maar zo is het ook in de eigen woning. Toch zijn de meeste huizen niet hetzelfde, en waar dat al zo is probeert men juist onderscheidend te zijn met de inrichting of de tuin. Juist om de eigenheid van de gebruikers te ondersteunen dient men voorzichtig te zijn met het kopiëren van oplossingen van anderen of te gemakkelijk te denken dat wat bij de een het goed doet ook geschikt is voor de ander, ook al werk je in dezelfde branche.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.