Is kantoorinnovatie nu een kwestie van producten, van oplossingen of van een proces?

Bij het ontwikkelen en realiseren van een kantoorinnovatie traject denkt men als het goed is pas in een laat stadium aan producten. Kantoorinnovatie gaat om het vormgeven van werkprocessen, de daadwerkelijke productmatige inrichting is de allerlaatste stap. Door al te vroeg in producten te denken snijden wij de weg af voor onze creativiteit om met geschikte en passende mogelijkheden te komen. Datzelfde geld voor oplossingen. Te snel denken dat er oplossingen moeten komen, is funest voor het creërend vermogen van de betrokkenen in het proces. Kantoorinnovatie is een proces van kijken, luisteren, leren en vertrouwen krijgen. Vervolgens komt de integrale aanpak om de hoek waarbij alle facetten en betrokkenen nog een kans kunnen krijgen om een rol te spelen. Geleidelijk groeit er een inzicht over mogelijke oplossingen die vervolgens worden getoetst waarna er opnieuw een creatief proces op gang komt met verbeteringen en aanpassingen. Zodra een en ander een gezicht krijgt kan worden gedacht aan uiteindelijke oplossingen met als laatste station het benoemen en/of ontwerpen van eindproducten. Hiermee is overigens de kous niet af aangezien het proces verder gaat en men met elkaar moet leren hoe een en ander te gebruiken en welke lering naar de toekomst toe weer relevant kan zijn voor vervolgprocessen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.