Wat is onverantwoord crediteurenbeheer?

Door spanning en onwetendheid zijn ondernemers vaak geneigd om juist datgene te doen bij discontinuïteit wat men onder deze omstandigheden moet nalaten: het doen van valse beloften en het voeren van een ad hoc crediteurenbeleid.
Onder druk doen ondernemers vaak beloften aan crediteuren die zij niet kunnen nakomen. Dit gedrag roept extra irritatie op bij crediteuren, waardoor zij sneller kunnen overgaan tot faillissementsverzoeken.
Een andere valkuil is het hanteren van een ad hoc beleid. Ondernemers van in discontinuïteit verkerende ondernemingen reageren onder deze omstandigheden vaak op ad hoc basis zonder oog te hebben voor het totale crediteurenbeleid. Daardoor worden te veel beslissingen genomen die niet consistent hoeven te zijn met verantwoord crediteurenbeheer. Als deze effecten gezamenlijk tot gevolg hebben dat bij de crediteuren het beeld ontstaat dat zij "aan het lijntje worden gehouden", dan kan daarmee onbedoeld het ontstekingsmechanisme in werking worden gesteld van een lawine van faillissementsaanvragen en beslagen in een periode dat herstel van de discontinuïteit soms nog mogelijk is.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Faillissement en Surseance.