Welke specifieke maatregelen kunnen werkgevers treffen tegen agressie en geweld?

Te treffen maatregelen:
  • Het aanleggen van waarschuwingssystemen voor alarmering. Hierbij is een grote variëteit aan middelen denkbaar, variërend van een stil alarm tot een portofoon.
  • Het gebruikmaken van video-bewaking. Het simpele feit dat er voortdurend ogen op de werkplek gericht zijn, kan agressie en geweld in belangrijke mate tegengaan.
  • Het goed situeren van kassa's. Kassa's worden bij voorkeur gesitueerd op overzichtelijke plaatsen. Het liefst niet te dicht bij de uitgang. Daarnaast zijn er tegenwoordig kassa's in de handel die diverse beveiligingen kennen tegen diefstal.
  • Het goed situeren van spreekkamers en recepties. Het is belangrijk dat in situaties waarin de werknemer alleen is met een klant er toch door collega's of klanten zicht bestaat op de situatie. Dit kan bijvoorbeeld door spreekkamers te voorzien van glazen wanden.
  • Het gebruikmaken van goede balies. Balies kunnen volledig door kogelwerend en splintervrij glas omgeven worden. Er bestaan ook andere voorzieningen, bijvoorbeeld zogenaamde springbalies. In geval van een overval kan deze balie met een simpele druk op de knop afgesloten worden. Daarnaast is het van belang dat er een stil alarm in werking gesteld kan worden.
  • Het gebruikmaken van sluizen. Sluizen vormen een goede manier om potentiële agressoren te weren. Op EHBO-afdelingen van ziekenhuizen komen deze voorzieningen veel voor. Door mensen via de sluis naar binnen te halen is er de mogelijkheid potentieel gevaarlijk gedrag te observeren en hulp in te roepen.
  • Het aanpassen van de verlichting. Plaatsen die gevoelig zijn voor agressie en geweld kunnen door goede verlichting minder aantrekkelijk gemaakt worden voor potentiële daders.
  • Het opzetten van een melding- en registratiesysteem. Er kan alleen een goed beeld ontstaan van de omvang en de ernst van agressie en geweld wanneer het management zicht heeft op de verschillende voorvallen. Daartoe is het belangrijk dat er een meldingsprocedure komt, waarbij alle incidenten, hoe klein ook, gemeld worden.
  • Het aanpassen van openings- en sluitingstijden. Uit onderzoek blijkt dat bepaalde momenten gevoeliger zijn als het gaat om agressie en geweld dan andere momenten. Daarmee kan zoveel mogelijk rekening worden gehouden. Ook het aanpassen van de openings- en sluitingstijden aan die van andere bedrijven in de omgeving kan preventief werken.
  • Het inzetten van bedrijfsvervoer. Wanneer werknemers in de vroege of de late uren van en naar het bedrijf komen kan het inzetten van bedrijfsvervoer veel problemen met betrekking tot agressie en geweld voorkomen.
  • Het houden van meer toezicht. Een frequent en zichtbaar toezicht, bijvoorbeeld uit te voeren door bewakingsdiensten, kan een preventieve werking hebben.
  • Het inzetten van extra personeel. Op momenten dat problemen te verwachten zijn, bijvoorbeeld bij het vervoer van voetbalsupporters, of wanneer in de weekends vele 'stappers' aankloppen bij de EHBO-afdeling van een ziekenhuis, kan extra personeel nodig zijn om agressie en geweld te beheersen. Maak hierover eenduidige afspraken met de medewerkers.
  • Inhuren van professioneel geldtransport. Het komt nog steeds voor dat winkelpersoneel met aanzienlijke geldbedragen naar de bank gestuurd wordt. Dat is in veel gevallen vragen om moeilijkheden.
  • Het bevorderen van elektronisch geldverkeer (creditcards, pinpassen e.d.) kan criminaliteit beperken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 309 vragen en antwoorden over Gezondheidsmanagement.