Hoe haal je meer waarde uit de keten van toeleveranciers?

In de afgelopen twintig jaar hebben ondernemingen steeds meer taken en processen uitbesteed aan leveranciers, een trend die wereldwijd nog steeds doorzet. Hoewel de economische crisis aanvankelijk bij ondernemingen leidde tot een reflex tot uitbesteden om de kosten te drukken, verschuift de focus nu naar de toegevoegde waarde die toeleveranciers de onderneming te bieden hebben. Zo ontwikkelden bedrijven als Apple, Facebook en Google compleet nieuwe business modellen. Zij maken bijna niets meer zelf en kiezen duidelijk voor een nieuwe richting waarin bijna alles wordt uitbesteed. Zij zijn in feite supply management bedrijven. Het op deze manier behalen van toegevoegde waarde via leveranciers is waarschijnlijk succesvoller dan het ‘afknijpen’ van toeleveranciers. Vanzelfsprekend speelt ook bij deze ondernemingen het kostenniveau een belangrijke rol, maar zij zien vooral de mogelijkheden om meer waarde in de keten te creëren.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.