Wat is de grootste bedreiging voor samenwerking met toeleveranciers?

Zelfs ondernemingen die publiekelijk aangeven te streven naar een goede duurzame samenwerking met toeleveranciers, blijken in de praktijk nog wel eens anders te handelen. Terwijl op strategisch niveau het belang van een goede relatie wordt benadrukt, worden inkopers ondertussen uitsluitend afgerekend op prijs en ligt er een zware druk op kosten. Ook is het lastig om een goede relatie met de klant op te bouwen als de focus van de inkoper vooral ligt op prijs gerichte doelstellingen. Dit leidt tot de zgn. commodity trap: het concurreren enkel en alleen op basis van prijs. Er is daarom innovatie nodig om een betere toegevoegde waarde te verkrijgen, maar de lage marges maken het in geval van prijsdruk onmogelijk om deze te bekostigen. Voor je het weet begint de race to the bottom, een spiraal van prijserosie en teruglopende inkomsten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.