Welke waarde kan een inkoper toevoegen als nog niet alle markt- of productkennis aanwezig is?

De hamvraag is wie er uiteindelijk de meeste kennis heeft over het product of dienst, ofwel: wie kan er in een inkooptraject de meeste waarde creëren, de inkoper of de leverancier? Dat kan inkoper zijn, maar alleen als deze de uitdagingen van de onderneming weet te koppelen aan de oplossingen die de leveranciers kunnen bieden. Een inkoper die de leverancier behandelt als ‘de tegenpartij’ krijgt enkel weerstand en vijandigheid terug. Een inkoper die de leverancier echter ziet als mogelijke bron van innovatie, supply chain-optimalisatie, verbeterpotentieel in TCO (Total Cost of Ownership) en omzetvergroting, etc., levert uiteindelijk een veel grotere en meer duurzame bijdrage aan de bedrijfsstrategie dan kostenbesparingen sec. Bij veel ondernemingen worden bedrijfsprocessen daarom steeds meer in co-creatie met gespecialiseerde toeleveranciers aangepakt. Ondanks het toenemende belang van deze externe leveranciers voor de bedrijfsvoering laat het leveranciersmanagement bij veel ondernemingen nog te wensen over, terwijl hier juist een groot potentieel ligt voor optimalisatie van productie en rendementsverbetering.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.