Welke vragen moeten directies zichzelf stellen?

Deze vragen:
  • Is het investeringsniveau voor het managen van de keten voldoende? (Een parameter hiervoor is het kostenniveau voor de HRM-managementfunctie; deze is in de regel 20% van de kosten voor het managen van de toeleveranciers, terwijl de aan leveranciers gerelateerde kosten tot 6 x hoger is zijn dan de personeelgerelateerde kosten)
  • Welke risico’s zijn er herkenbaar in de keten? Zijn er proactief maatregelen genomen om deze risico’s te beperken?
  • Werken de leveranciers in het belang van ons bedrijf? Kennen zij onze behoeften/ Worden zij goed geïnformeerd en wordt er naar hen geluisterd?
  • Wordt er door de leveranciers met positief resultaat geïnnoveerd in alle bedrijfsactiviteiten waar zij bij betrokken zijn?
  • Hebben wij zicht op de kosten? Zijn wij er zeker van dat wij die kosten ook afdoende beheersen?
  • Levert de samenwerking synergie op voor onze organisatie?
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.