Welke vaardigheden heeft de inkoopfunktie nodig om de kosten voor niet-kernaktiviteiten te sturen?

Er zijn twee typen vaardigheden nodig: betrokkenheid (communicatie met betrokkenen binnen de organisatie) en kennis (technische expertise) en (commercieel) relatiemanagement van leveranciers.
  1. Betrokkenheid: beinvloeding, vermogen om een relatie op te bouwen, verandermanagement, strategisch denken, projectmanagement, communicatie vaardigheden (bv. vermogen in de taal van de interne belaghebbenden te spreken), omgang with kritische betrokkenen, lijnmanagement, vermogen om de business te doorgronden, commercialiteit.
  2. Kennis en relatiemanagement: vermogen om kennis te ontwikkelen in diverse vakgebieden, onderhandelingsvaardigheid, vermogen om contracten en andere documenten samen te stellen, analyse, processen doorgronden, onderzoeksvaardigheid, probleemoplossing, kennisoverdracht, prestaties van anderen ondersteunen en stimuleren
Vanwege dit grote packet zullen alleen de grote bedrijven bereid zijn om zelf te investeren in een team waarin al deze capaciteit samen komt. De overige bedrijven accepteren, soms zonder het te weten, middelmatigheid of zoeken hulp buiten de deur.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 164 vragen en antwoorden over Inkoop - procurement.